Οι επαγγελματίες υγείας δέχονται μεγάλη ψυχική αλλά και σωματική πίεση κατά τη διάρκεια της τρέχουσας πανδημίας, ιδιαίτερα όσοι εργάζονται «στην πρώτη γραμμή». Πέραν από τις συνθήκες που επηρεάζουν όλο τον κόσμο και τη γενική αβεβαιότητα, οι επαγγελματίες υγείας έχουν καθημερινά να αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο για την υγεία τους και το συνεχή αγώνα για την προφύλαξή τους από μόλυνση, τον μεγάλο όγκο δουλειάς με κίνδυνο να εξαντληθούν, έντονες συναισθηματικές φορτίσεις από την αγωνία για τους ασθενείς και από τις αναπόφευκτες απώλειες.
Αν είστε επαγγελματίας υγείας, είναι μεγάλη ανάγκη να έχετε υπόψιν όσα γενικά προτείνονται για την αντιμετώπιση του στρες κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Γενικές οδηγίες για όλους θα βρείτε εδώ.
Πέρα από τις γενικές οδηγίες, στους επαγγελματίες υγείας προτείνεται επιπλέον να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στις παρακάτω συστάσεις, που αφορούν το πώς να φροντίσουν τον εαυτό τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας:
- Φροντίστε για τις βασικές ανάγκες του οργανισμού σας. Να έχετε κανονικά γεύματα, να ενυδατώνεστε και να κοιμάστε επαρκώς. Είναι απαραίτητο για την ικανότητά σας να φροντίσετε και τους άλλους.
- Φροντίστε να έχετε διαλείμματα. Η ξεκούραση και η χαλάρωση σάς αποσπούν από την ένταση της εργασίας και σας βοηθούν σημαντικά.
- Μείνετε σε σύνδεση με την οικογένειά σας, τους φίλους και τους συνεργάτες σας. Το να παίρνετε και να δίνετε στήριξη σάς προφυλάσσει από το αίσθημα της απομόνωσης.
- Διατηρείστε τη συνεχή και σωστή ενημέρωση. Χρησιμοποιήστε έγκυρες πηγές για νεότερα δεδομένα σε σχέση με την επιδημία και την αντιμετώπισή της. Παρακολουθείστε τις συναντήσεις στους χώρους δουλειάς που παρέχουν σχετική ενημέρωση.
- Κάνετε αυτο-παρακολούθηση για πιθανά σημάδια αυξημένου στρες, όπως ανήσυχες σκέψεις, αϋπνία, δυσκολία στη συγκέντρωση, μυική υπερένταση, «σπασμένα νεύρα», υπερβολική χρήση αλκοόλ ή καπνού.
- Αν αναγνωρίζετε ότι είστε σε έντονο στρες, μιλήστε σε κάποιον που μπορεί να σας κατανοήσει και βοηθήσει, από την οικογένεια, τους φίλους ή τους συναδέλφους. Μην διστάσετε, αν χρειάζεται, να συμβουλευθείτε ειδικό ψυχικής υγείας.
- Προβάλετε προς τον αυτό σας και προς τους άλλους την πολύ σημαντική υπηρεσία που προσφέρετε στο κοινωνικό σύνολο. Αποδεχθείτε εκδηλώσεις αναγνώρισης και εκφράστε προς τους συναδέλφους την αναγνώριση για το έργο τους. Οι μεγαλοστομίες δεν ωφελούν αλλά μπορείτε με τη στάση σας να καλλιεργείτε ένα θετικό εργασιακό περιβάλλον.
- Προάγετε τη δημιουργική και θετική επικοινωνία με τους συναδέλφους. Υιοθετείστε αισιόδοξη οπτική στην επικοινωνία σας. Διορθώστε με ευγένεια τα λάθη και τις παραλείψεις των άλλων. Συμπληρώστε ο ένας τον άλλον. Μοιραστείτε τις ανησυχίες σας αλλά και τις λύσεις που προτείνετε. Κάντε φιλοφρονήσεις για οτιδήποτε θετικό αναγνωρίζετε στους άλλους.
Συμβουλεύτε και καθοδηγείστε κατάλληλα τους ασθενείς σας για να αντιμετωπίσουν το στρες από την πανδημία:
- Βοηθήστε τους να έχουν σωστή πληροφόρηση:
- Διορθώστε τις λάθος πληροφορίες που έχουν πάρει, ή τη λανθασμένη κατανόηση των πληροφοριών για την πανδημία.
- Προτείνετέ τους έγκυρες πηγές στις οποίες να ανατρέχουν για πληροφόρηση.
- Αναγνωρίστε στους ασθενείς σας το στρες και κατευθύνετέ τους στη μείωσή του με τη στάση σας:
- Βοηθήστε τους να το δουν ως φυσιολογικό («είναι φυσικό σε καταστάσεις όπως αυτή να νιώθουν πολλοί άνθρωποι στρες»).
- Μάθετε στους ασθενείς σας να αναγνωρίζουν πάνω τους τα σημάδια του στρες, όπως ανήσυχες σκέψεις, αϋπνία, δυσκολία στη συγκέντρωση, μυική υπερένταση, «σπασμένα νεύρα», υπερβολική χρήση αλκοόλ ή καπνού.
- Μιλήστε τους για την ανάγκη να αντιμετωπίσουν εγκαίρως το στρες και για την ύπαρξη στρατηγικών που μπορεί να βοηθήσουν.
- Παροτρύνετε τους να λάβουν τις κατάλληλες οδηγίες για την αντιμετώπιση τους στρες, που θα βρείτε εδώ.
- Ανιχνεύστε στους ασθενείς σας τις κοινές ψυχικές διαταραχές, όπως κατάθλιψη και αγχώδεις διαταραχές. Πληροφορίες για την ανίχνευση και την αντιμετώπισή τους θα βρείτε εδώ.
- Αν θεωρείτε ότι τα ψυχολογικά συμπτώματα των ασθενών σας ή προϋπάρχουσα σε αυτούς ψυχική διαταραχή χρειάζονται ειδική αντιμετώπιση, προτρέψτε τους να συμβουλευθούν ειδικό ψυχικής υγείας ή να απευθυνθούν σε μία από τις γραμμές βοήθειας.